LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA
Rozwiązanie stowarzyszenia może nastąpić:
Na mocy własnej uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia
Członkowie stowarzyszenia mogą podjąć decyzję o samorozwiązaniu z braku możliwości dalszego działania stowarzyszenia.
Rozwiązanie stowarzyszenia na mocy własnej uchwały członków wynika z samej istoty stowarzyszenia. Stowarzyszenie to grupa osób, która zebrała się dobrowolnie aby realizować wspólny cel. Jeżeli wśród osób wyczerpała się chęć działania to członkowie mogą podjąć decyzję o rozwiązaniu stowarzyszenia. Zgodnie z ustawą Prawo stowarzyszeniach statut jako jeden z punktów powinien podawać informacje o sposobie rozwiązania stowarzyszenia.
Podstawa Prawna :
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.) art. 10 ust 1, pkt 9 , art. 36 ust. 1
Przykładowy zapis w statucie:
1.Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.
Wniosek o rozpoczęcie likwidacji składa się z formularzy i dokumentów;
– KRS-Z61 wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym – likwidacja
we wniosku należy wpisać przyczynę rozwiązania organizacji, oraz sposób
jej reprezentacji.
- KRS – ZK – zmiana organu podmiotu ( w tym wypadku chodzi o wykreślenie zarządu)
- KRS-ZR – zgłoszenie likwidatora lub likwidatorów (jeśli likwidatorem został zarząd
liczący np. trzech członków). W tym przypadku składamy kolejne formularze
w ilości odpowiadającej liczbie likwidatorów, wypełnionych w ten sam sposób.
- KRS –X2- wniosek o wykreślenie stowarzyszenia z Krajowego Rejestru Sądowego
- Protokół z Walnego Zebrania Członków na którym zostaną podjęte uchwały
- Lista obecności z Walnego Zebrania Członków
- Uchwała Walnego Zebrania Członków o postawieniu stowarzyszenia w stan likwidacji
- Uchwała o wyborze likwidatora
- Uchwała o przeznaczeniu majątku stowarzyszenia
- Uchwała o przekazaniu dokumentacji zlikwidowanego stowarzyszenia
Przykładowe wzory dokumentów zawarte zostały w załączniki.
Wykreślenie klubu sportowego z Ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej
Miejsce załatwienia sprawy:
Starostwo Powiatowe w Słupcy
Podstawa prawna:
1) ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r., Nr 127, poz. 857 z późn. zm.),
2) ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),
3) ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013, poz. 267),
4) rozporządzenie Ministra Sportu z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz. U. Nr 243, poz. 1449)
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wykreślenie klubu sportowego z Ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej.
2. Protokół z zakończenia likwidacji
Termin i sposób załatwienia:
Wniosek o wykreślenie uczniowskiego klubu sportowego lub klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej organ rejestrowy rozpatruje niezwłocznie, a rozstrzygnięcie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku
Opłaty:
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie za pośrednictwem Starosty Słupeckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Czynności powiązane
W razie rozwiązania się klubu sportowego konieczne jest wyznaczenie likwidatorów (likwidatora).
Obowiązkiem likwidatora jest:
- złożenie wniosku o dokonanie zmiany danych w Ewidencji Uczniowskich Klubów Sportowych
i Klubów Sportowych- podanie imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania likwidatora. Do wniosku należy załączyć protokół o z walnego zebrania członków wraz z listą obecności przekazaniu dokumentacji zlikwidowanego stowarzyszenia, na którym podjęto uchwały o rozwiązaniu klubu, powołaniu likwidatora, przekazaniu majątku,
- podanie do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego,
- przeprowadzenie likwidacji w możliwie najkrótszym czasie,
- po zakończeniu likwidacji złożenie do organu ewidencyjnego wniosku o wykreślenie klubu
z Ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej.
Czynności likwidacyjne obejmują także:
- sporządzenie sprawozdania finansowego (bilansu otwarcia i zamknięcia likwidacji) - zgodnie z art.12 ust.1 pkt 5 i art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013, poz. 330 ),
- dokonanie spisu inwentarza rzeczowego majątku,
- ustalenie aktualnego stanu konta potwierdzonego wyciągiem bankowym,
- wyegzekwowanie należności od dłużników,
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków wierzycieli,
- przeprowadzenie archiwizacji dokumentów,
- zawiadomienie banku prowadzącego obsługę rachunku bankowego,
- dokonanie niezbędnych czynności urzędowych związanych z zakończeniem działalności,
- zbycie mienia (zgodnie z uchwałą walnego zebrania członków),
- zamknięcie ksiąg rachunkowych,
- sporządzenie sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości