?Program Współpracy Powiatu Słupeckiego z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Podmiotami na lata 2016 - 2020 , uchwalony został przez Radę Powiatu Słupeckiego uchwałą Nr XI/65/2015 z dnia 27 listopada 2015 r.
Zadania określone w Programie w 2017 roku realizowane były na podstawie ogłoszenia przez Zarząd Powiatu Słupeckiego otwartych konkursów ofert oraz na podstawie oferty realizacji zadania publicznego złożonej przez organizację pozarządową z pominięciem otwartego konkursu ofert. Nadzór nad realizacją zadań w poszczególnych obszarach prowadził: Wydział Organizacyjny i Spraw Społecznych Starostwa Słupeckiego oraz Wydział Oświaty, Kultury i Sportu. Organizacje Pozarządowe, które złożyły oferty na realizację poszczególnych zadań publicznych, zostały dofinansowane przez Powiat Słupecki niżej wymienionymi kwotami:
Wydział Organizacyjny i Spraw Społecznych prowadził nadzór nad realizacją poniżej wymienionych zadań:
Z zakresu ?Ratownictwa i ochrony ludności?
Pod tytułem: ?Organizowanie i udzielanie pomocy osobom, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia na obszarach wodnych województwa w Wielkopolskiego powiatu Słupeckiego jeziora Powidzkiego?.
Zadanie realizowane było poprzez złożenie oferty z własnej inicjatywy na podstawie
art. 19 a ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie przez Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Województwa Wielkopolskiego. Na realizację zadania publicznego z zakresu ratownictwa i ochrony ludności udzielono dotacji w wysokości 3 000,00 zł. Realizacja powierzonego zadania publicznego nastąpiła na podstawie umowy zawartej między uprawnionym podmiotem a Powiatem Słupeckim. Powyższa kwota została wykorzystana
na zakup paliwa do łodzi motorowych w związku z prowadzeniem działań ratowniczych
na jeziorze powidzkim.
Przekazane środki zostały wykorzystane w całości zgodnie ze złożoną ofertą oraz zawartą umową.
Zadanie publiczne pod tytułem:
?W drodze do wojska? realizowane było przez Stowarzyszenie ?Z Wiatrem i pod Wiatr?. Rolą Powiatu Słupeckiego było wniesienie wkładu własnego jako wkładu partnerskiego
w celu realizacji zadania. W ramach realizacji zadania została zawarta umowa o współpracy partnerskiej w dniu 05.09.2017r. pomiędzy Stowarzyszeniem ? Z Wiatrem i pod Wiatr?
a Powiatem Słupeckim. Wkład partnerski na realizację powyższego zadania wynosił
3 348,00 zł. Zadanie skierowane było do młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych. Kwota ta została wykorzystana na przygotowanie młodzieży do zawodowej służby wojskowej i służby wojskowej w Wojskach Obrony Terytorialnej, wspieranie działalności podmiotów działających na rzecz obronności. Termin zakończenia realizacji zadania upłynął
31 grudnia 2017r. Organizacja z udzielonej dotacji jako wkładu partnerskiego rozliczyła
się prawidłowo w wyznaczonym terminie zgodnie z zawartą umową.
Zadanie publiczne pod tytułem:
? W ratowaniu życia pierwsze minuty najważniejsze?
Realizowane przez Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Ofiarom Wypadków Komunikacyjnych i Zdarzeń Losowych ?Ratujmy Życie? w ramach projektu współfinansowanego ze środków otrzymanych od Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ramach dofinansowania ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Powiat przystąpił
do realizacji zadania na podstawie umowy o współpracy partnerskiej zawartej w dniu 30.06.2017r. Wkład partnerski jako dotacja celowa wynosił 7 500,00 zł.
Kwota w wysokości 1 200,00 zł została wydatkowana na opracowanie i wydrukowanie
20 szt. tablic informacyjnych dotyczących postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy.
Kwota w wysokości 6 300,00 zł została w całości wydatkowana na opracowanie
i wydrukowanie 700 szt. plakatów informacyjnych dotyczących prowadzenia postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy. Partnerstwo na wykonanie zadania ustało w dniu 31.12.2017r. Organizacja z udzielonej dotacji celowej rozliczyła się prawidłowo
w wyznaczonym terminie.
Zadanie pod tytułem:
?Wyjazd drużyn OSP Lądek na Olimpiadę Pożarniczą CTIF w Austrii?
Środki finansowe w wysokości 24 000,00 zł na realizację powyższego zadania zostały przekazane dla Gminy Lądek umową z dnia 15 marca 2017r.
Termin realizacji zadania upłynął 30 listopada 2017r. Końcowe rozliczenie z wykonania zadania wraz z załącznikami z wykorzystania przyznanych środków wpłynęło w dniu 28.11.2017r.
Zadanie pod tytułem:
?Zakup silnika do łodzi motorowej dla bazy ratownictwa wodnego
w Przybrodzinie? Głównym celem realizacji zadania było zakupienie silnika MERKURY F115ELPT NEW do łodzi motorowej dla bazy ratownictwa wodnego w Przybrodzinie, która stacjonuje w nowo powstałej bazie ratownictwa w Przybrodzinie. Dzięki dokonanego zakupu zostało wzmocnione bezpieczeństwo osób przebywających na akwenach jeziora Powidzkiego, które jest miejscem wypoczynku osób z trenu Województwa Wielkopolskiego jak również
z terenu całej Polski. Kwota dotacji przekazana na realizację zadania wyniosła 40 000,00 zł
Kwota w wysokości 20 000,00 została pokryta ze środków własnych Powiatu Słupeckiego zgodnie z umową zawartą w dniu 16 maja 2017r. pomiędzy Powiatem Słupeckim a Gminą Powidz, natomiast kwota w wysokości 20 000,00 zł z dotacji otrzymanej z Województwa Wielkopolskiego zgodnie z umową Nr 3/BOIN/2017 zawartą w dniu z 28 kwietnia 2017 roku pomiędzy Województwem Wielkopolskim a Powiatem Słupeckim. Kwota ta została przekazana umową do Gminy Powidz na wykonanie powyższego zadania. Gmina Powidz dokonała końcowego rozliczenia w podanym terminie w zawartych umowach. Zgodnie
z końcowym rozliczeniem całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 39 999,60 zł.
Nie wykorzystanakwota w wysokości 0,40 gr z otrzymanej dotacji została zwrócona
na rachunek bankowy Powiatu Słupeckiego.
II. Wydział Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Słupeckiego prowadził nadzór nad realizacją zadania w zakresie:
?Kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego oraz działań na rzecz regionu słupeckiego?
pod tytułem:
Wielki konkurs fotograficzny ?Cztery Pory Roku?.
Zadanie realizowało Stowarzyszenie Słupeckiej Organizacji Turystycznej zgodnie z umową Nr 1/2017 zawartą w dniu 30.05.2017 roku. Czas realizacji zadania do 31 grudnia 2017 r. Wsparte kwotą w wysokości 2 500,00 zł. Środki pochodzące z dotacji w wysokości
2 000,00 zł przeznaczono na zakup nagród dla laureatów biorących udział w konkursie fotograficznym, natomiast kwotę 500,00 zł przeznaczono na wywołanie zdjęć związanych
z konkursem.
Ogółem na realizację zadań publicznych należących do samorządu powiatowego
w 2017 roku przeznaczono kwotę w wysokości 80 347,60 zł.
W ramach współpracy Wydział Organizacyjny i Spraw Społecznych, prowadził również nadzór nad realizacją zadania rządowego w zakresie udzielania nieodpłatnych porad prawnych. Kwota na realizację powyższego zadania wynosi ogółem 125 208,00 zł. Porady prawne prowadzone były w dwóch punktach, z których drugi podzielony był na dwie lokalizacje. Prowadzenie jednego punktu powierzone zostało organizacji pozarządowej - Towarzystwu Inicjatyw Obywatelskich w Koninie, wyłonionej
w ramach ogłoszonego otwartego konkursu ofert, w dniu 11 października 2016 roku
w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa pod tytułem: ?Nieodpłatna pomoc prawna udzielana uprawnionym
na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej?. Na realizację powyższego zadania przekazano kwotę w wysokości 60 726,00 zł
i było ono realizowane w punkcie zlokalizowanym w obiekcie Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Słupcy. Druga część tego zadania, prowadzona była poza Powiatowym Programem Współpracy w punkcie, który został podzielony na dwie lokalizacje i mieściły
się one w Urzędzie Miasta i Gminy Zagórów oraz w Urzędzie Gminy Orchowo. Na realizację jego przekazano również kwotę w wysokości 60 726,00zł. Całość powyższego zadania realizowana była od 1 stycznia 2017 roku do 31grudnia 2017 roku. Łączna kwota
na udzielanie porad prawnych wyniosła 125 208,00zł. Z tej kwoty 3 % w wysokości
3 756,00 zł, zostało przeznaczone na wyposażenie techniczne punktów udzielania porad prawnych.
Jednocześnie, oprócz wsparcia finansowego organizacje pozarządowe otrzymały od Powiatu do dyspozycji w celu prowadzenia działalności, pomieszczenia o łącznej powierzchni
84,23 m2. W tym zakresie podpisano umowy użyczenia z niżej wymienionymi Organizacjami:
Wsparcie finansowe dla wymienionych organizacji z tytułu użyczenia pomieszczeń, wyraża się w pokrywaniu kosztów związanych z ogrzewaniem w sezonie grzewczym
w kwocie ok. 200 zł/m-c, poborem energii elektrycznej w kwocie ok. 20 zł/m-c
oraz kosztów wod.- kan. w kwocie ok. 10 zł/m-c.
Ponadto Starostwo Słupeckie na podstawie umowy użyczenia, udostępnia pomieszczenia w budynku będącym własnością Powiatu Słupeckiego, przy ulicy Sikorskiego 1, Regionalnemu Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kaliszu,
na cele Powiatowego Punktu Krwiodawstwa HDK PCK ? celem jest działanie na rzecz ratowania życia ludzkiego i wsparcia stowarzyszenia PCK.
Dodatkowe, szczegółowe informacje o stowarzyszeniach oraz realizacji zadań wynikających z wieloletniego programu współpracy, pozostają do wglądu w Wydziałach Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Organizacyjnym i Spraw Społecznych Starostwa Słupeckiego. Poza tym, pracownicy merytoryczni Starostwa służą pomocą organizacjom pozarządowym i stowarzyszeniom w zakresie bieżącego funkcjonowania. Również, Wydział Organizacyjny i Spraw Społecznych Starostwa Słupeckiego, corocznie opracowuje ankietę dla Departamentu Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy
i Polityki Społecznej z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi,
pt. ?Monitoring współpracy Urzędów i ich jednostek organizacyjnych podległych
i nadzorowanych z sektorem pozarządowym
S T A R O S T A
/-/ Mariusz ROGA